Sivut

sunnuntai 14. tammikuuta 2018

KYTTÄ--53

Tokihan sen tiesin, että Puhaltaja yritteli saada tykkiä esiin. Luuli varmaan, että Kyttä olisi ensikertaa tilanteessa.
Ei tiennyt Puhaltaja-parka, että nyt vastapelurina oli vanha kettu. Tässä pelissä olisi noviisit säälittäviä surkimuksia.
Puhaltaja yritteli kääntyä minuun sivuttain saadakseen paremmin aseen vetämiselle tilaa.
- Kuulehan Puhaltaja. Jospa annat sen tykin olla siellä taskussa. Tai paremminkin anna se Herkko-sedälle. Et loukkaa itseäsi. Hyvin hi- tain liikkein. Katsopa, ase joka tähtää sinua taskunläpi ei ole sormi. Luulisin sinun kokeneena konnana tietävän milloin on turhaa potkia tutkainta vastaan, tai alkaa vekkuliksi.
Puhaltaja kääntyi minua kohti ja teki niin kuin olin neuvonut. Ojensi pienen sievän pistoolin minulle. Pistin sen taskuuni:
- Minä ihmettelen sinua Puhaltaja, Etkö sinä vieläkään käsitä, että oisin sinun kannaltasi suorastaan henkivakuutus!.
- Miten muka? Perkele! Kyttä on kyttä!
- Vaikka Kyttä olenkin, niin en ole Laki ja Oikeus. Minä toimin oikeudenmukaisuuden periaatteella. Mahtirikkaat rikolliset liikemiesketkut eivät saa armoa silmissäni. Rehelliset
ovatkin asia erikseen. Oikeastaan, heidän varassa koko maan talous pyörii.
- Vittu, tule tänne saarnaamaan! Minäkö alkasin sinun opetuslapseksi. Äläpä unta nää... Olethan sinä toimittanut kiven sisään, meikäläisiäkin.
- Tietysti silloin kun hankin leipääni univormu päällä. Nyt olen yksityisetsivä, kalastan suuria kaloja. Siihen tarvitsen kuitenkin apuvoimia. Sinulla on kana kynittävänä, Rotan suhteen, kuulin kun puhuitte asiasta. Aletaan kimppaan?
Kurottaja oli seisonut pienenä, laihana sivummalla. Olin huomannut, että Kurottajan himokas katse käväisi, aina välillä, tuomassani Kossuputelissa. Oliko mies peräti alan mannekiineja.
- Ottakaapa pojat siitä lämmikettä. Minulle se ei käy kun olen töissä autolla. Puhaltajan autokin on hävinnyt. Eipä näy olevan Micraa?
- Ihankos tosissaan tämä on oikeaa ainetta? Luulin että vittuillessasi... Sehän Micra sai oikosulun metsätiellä. Tulihan polttaa jos se saa alkunsa.
- Kyttähän ei vittuile koskaan... Se on siten kuin Kyttä sanoo, tai tekee. Perkele, pitäisihän teidän se tietää.
(jat

Ei kommentteja: