Sivut

keskiviikko 10. tammikuuta 2018

KYTTÄ-49l

- Lieneekö herralla oikeaa nimeä?
- Tokihan, Vasili Rotakoff. Siitä kai nimi.
- Vai sen poikia! Tämä taitaa mennä mielenkiintoisaksi! Entä nuo gorillat? Venäjältä?
- Niin varmaan. Raakoja tovereita.
- Hmm, Tiedän. Takaraivossani vihlaisi.
Olin palkannut pubinomistajan seuraamaan alamaailman johtohahmoja pubissansa. Raporttia sitten tarpeen mukaan minulle. Näinpä minulla olikin aika tarkat tiedot mitä milloinkin oli odotettavissa.
Porukka oli kait nauttinut aikalailla pubin antimia, koska meno oli aika äänekästä.
Minulla itsellä ei ollut tapana, töissä ollessani kallistella lasia. No tavallisesti otin alkoholittoman. Syrjäpöydässä lasini seurassa, sain ollakin rauhassa. Kytällä oli sen verran mainetta, että kaikenmoiset perseveivarit kiersivät pöytäni kaukaa.
Nurkkapöydästä oli hyvä seurata kytättäväni edesottamuksia. Olipa se sitten huorahtava aviovaimo tai raaka murhaaja.
Vain tuokion seurailin seurueen juhlimista. Painoin tarkasti muistiini äänensävyt ja erikoisesti kasvonpiirteet. Ei haluttaisi otella tuntemattoman kanssa. Tuttua voi toki vetäistä. Varsinkin, jos se on vittumaisentuntuinen sälli. Seurasin tarkoin niitä kahta taustalla pysytellyttä miestä. Halusinpa panna juuri ne erikoistallennukseen. Mitä suurin syy minulla oli epäillä saaneeni maistaa heidän antimia.
Nytpä olin valmis ajattelemaan, miten Rotta hävitetään. Syötetään sille rotanmyrkkyä, vai onko pieni, sievä luoti tehokkaampi.
Erilaisissa tarkastuksissa, ja paperitöissä minulla oli mennyt pari päivää. Metkun kassakaapista ottamani paperit antoivat todellakin runsaasti pohjaa sille, että aloin hahmottamaan koko suurisuuntaista toimintaa..
Itärajan takana autoista oli maksettu kovia hintoja. Hankinta kustannus olikin olematonta. Muutamia tonneja keikkamiehille. Veroja taikka muita maksuja ei ollut.
Peitehommana harrastettu käytettyjenautojen myynti, siihen verraten oli nappikauppaa.
Tein papereistani yllätys havainnon. Paperinipussa esiintyi myös Rotta. Siis juuri Rotta oli Metkun liikekumppani naapuri kaupungista.
Vasili Rotakoff oli siis juuri Rotta? Se osoitti suoraan Puhaltajan suuntaan. Eikö mies tohtinut kertoa, Rotan olevan hänen edellinen pomonsa. Oliko minulla mennyt jokin sivu korvien? Puhaltaja, pikimmiten uuteen tenttiin.

Ei kommentteja: