Sivut

perjantai 5. tammikuuta 2018

KYTTÄ--44

Toki pappi kehui vainajaa monenlaisin sanan kääntein. Jopa muutamat virretkin veisattiin.
Sittenpä väki rupesi poistumaan erilaisista hautajaisista. Rouvakin jaksoi olla koko ajan säteilevän pirteänä.
Hankkiuduin rouvan lähietäisyydelle. Keskityin seinälle ripustettuihin, varmaankin kalliisiin taideteoksiin. Teroitin korviani kuulemaan. Halusin kuulla mitä rouva keskusteli vieraidensa kanssa näiden käydessä kiittämässä tarjoilusta.
Se oli kuitenkin sitä tavanomaista lätinää. Vieraiden lähdettyä, ainoastaan minä olin yhä katselemassa tauluja.
- Kiinnostaakos taide? Vai mistä on kysymys Komea Poika?
- Katselenhan vaan. Oikeastaan minulla olisi rouvalle asiaa. Vaikka nyt surujuhlia vietetään, niin elämä kuitenkin jatkuu, kokeilin rouvan mielentilaa.
- Eipä tässä suuria suremisia. Kerran kuollaan jokainen. Metkussakin oli yksi henki.
- Minulla olisi hyvin tärkeää asiaa. Olisikohan rauhaisaa tilaa jossa voisimme jutella?
- On täällä isännäntyöhuone. Sinnepä kukaan ei tule. Mutta kuka te olette?
- Suokaa anteeksi Hyvä Rouva. Olenpas minä! Suorastaan tökerö... Olen yksityisetsivä Kyttä, Herkko Kyttä. Tottelen parhaiten tosipaikassa nimeä, Kyttä.
- Ooh, mitenkä paljastava nimi... Minä olen Marja Metku. Voi sanoa Marjaksi, hän sanoi ja ojensi siron, kapean kätensä minulle.
Tartuin käteen ja puristin jämäkästi. Vetelä tervehdys kertoo miehestä paljon.
Marja johdatti minut tuttuun huoneeseen. En tietenkään paljastanut, että olisin huoneessa ennen käynyt.
Hän istuutui pehmeään tuoliin, viitaten kädellään minua tekemään samoin.
Odottavan näköisenä hän kysyi:
- Niin mistä olikaan kysymys?
- Kuten tietänet. Vai tiedätkö? Tein Metkun piikkiin paljon monenlaisia tehtäviä. Arempiluonteisiakin!
- Seurannut minun edesottamuksiani miesten kanssa. Toki sinut muistan. Mikko kun pelkäsi kovin, että henkilöstöpäällikkö olisi erikoisen kiinnostunut minusta... Naisena! Homothan eivät naisia vilkuile. Ongelma oli sellainen, että Herra Ahola on osakkaana firmassa. Mikko etsi syytä saadakseen Aholan kiipeliin ja siten erotetuksi.
- Ahaa! Nytpäs ymmärrän monet seikat. Ahola katsoi varmaan paheksunnalla niitä bisnesasioita joihin Metku oli ajautunut viimevuosina.

Ei kommentteja: