Sivut

keskiviikko 3. tammikuuta 2018

KYTTÄ-42,

- Puhaltaja, sinähän puhut paskaa. Huoltsikalla - pyhänä - sinulla oli raaka tappamisen meininki. Ei rauhanmies asetta kanna.
- Sattui poikkeus. Suututti se petos!
- Niinhän ne kaikki murhaajat sanovat. Tämä oli nyt tässä. Kuten tiiät minulla on tiedossa sinun keltainen varasto sekä paljon muuta. Mutta paskaakos minä siitä. Riittää, kun kerrot minulle mikäli kuulet Metkun tapauksesta. Sellaista - jotain kertomisen arvoista.
- En kyllä ole pruukannut vasikoida. Nyt se taitaa olla pakko.
- Aivan! Tää on sinun oma valinta. Jos peli menee minun mielen mukaan, niin OK. Mutta jos huomaan sinun valehdelleen niin poliisipa voi saada joitakin vinkkejä. Meinasi aivan unohtua, rouva Metku. Varmaan tuttu sinulle?
- Oikea horoperse. Sitä kai lykkivät kaiken maailman gigolot ja hampparit. Munaahan sille piti löytyä joka päivälle - ja paljon. Johtaja ei välittänyt. Liikehommat sujui paremmin, kun rouva jakoi tavaraansa sviitissä. Kieltämättä hemaiseva nainen. Siellä oli niitä tummia turvamiehiä pari kolme. Kait ne oli Metku palkannut rouvaa viihdyttämään. Oli rouva tosin joskus, muka liikkeessäkin viihdyttämässä asiakkaita. Enimmäkseen kuitenkin palatsissa!
Päässäni alkoi olla kai aika vahva kuva tapahtumista. Nyt vaan piti lähteä varmistamaan ja toimeenpanemaan eräitä mielessäni pyöriviä asioita.
***
Olin jo tehnyt tutkimusta monilla tahoilla. Jopa lasikiikarillakin olin etsinyt totuudensanomaa selvitäkseni pattitilanteesta johonka olin ajautunut.
Näytti, että koko laitapuolenväki olisi kadonnut maisemista. Puhaltaja kai oli levittänyt kavereillensa tietoa, että Herkko Kyttään tuli suhtautua suurella ennakkoluulolla.
Nakulan kaupunki oli pessyt kasvonsa. Ainoastaan nuhteettomia, kunnon kansalaisia käyskenteli kaduilla.
Poliisi tietysti lehdissä veti suuria otsikoita kuinka komisario Kiimala on pannut konnat kuriin. Näköispatsastakin jo innokkaimmat hommasivat.
Patsastoimikuntia nimettiin kaksikin, jotka riitelivät keskenänsä. Kokouksiakin oli lähes jokainen ilta. Viina virtasi enimmäkseen suuaukosta sisälle päin. Toisinaan saattoi tulla virhearviointejakin kestävyydessä.... Silloin kun alkoi happi loppua, piti ottaa aikalisä.
(jat.

Ei kommentteja: