Sivut

perjantai 20. lokakuuta 2017

MARI.169.

Vaiheikkaiden aamukeskustelujen jälkeen tuvassa vallitsi viimeinkin
sopuisa ja iloinen ilmapiiri. Kahvinkeittimen hiljaa turahdellessa Mirja
lennätti pöytään lisää kuppeja ja leikkasi pitkosta leveitä viipaleita.
Jutustelu rönsyili. Mirja kertoi kylän kuulumisia. Maria huvitti
kuunnella niitä, hänestä tuntui vielä oudolta asua paikassa, jossa
suurinpiirtein kaikki tunsivat kaikki.
Kesken kaiken Lily löi kämmentään pöytään ja vaati osakseen kaikkien
jakamattoman huomion:
- Häät! Ne teidän häänne! Minä järjestää teille häät!
Mari oli vähällä nielaista pullapalansa väärään kurkkuun, kun hän
kiirehti kommentoimaan ajatusta heti tuoreeltaan:
- Ei…kiitos vain, Lily, mutta EI.
Paavonkin mielikuvitus ampaisi jo liikkeelle ja kuin kaikenlainen
ylenpalttisuus olisi alkanut jo vyöryä heitä kohti. Sillä eihän Lily
voinut järjestää muunlaista kuin amerikkalaista hääseremoniaa, joka
poikkesi, totta vie, perinteisistä seurantalohäistä.
- Emme me varmaan-kaan pidä kovin isoja häitä. Jos vaikka muutaman
ystävän vain kutsuisimme… aloitti Paavo.
- Höpön-pöpön! Vaatimattomuus ei kaunista, se olla totuus! Jättää vain
kaikki minun huoleksi! Ahhh! Ihana tehtävä! Kaiken on oltava glamouria!
Minä osata, minä osata hyvin,
Lily hieroi kämmeniään yhteen. Hänen silmistään näkyi, kuinka innostunut
hän jo oli.
- Minusta sinun pitäisi ottaa huomioon Marin ja Paavon mielipiteet…
huomautti Mirja hieman närkästyneenä.
- Mitä joutavia! Jos he saavat päättää, marssivat varmaan vihille
kauppareissulla. Ei! Se ei käydä päinsä! Minä auttaa, juhla tulla
ikimuistettava! Hieno! Tyyliä. SE OLLA MINUN HÄÄLAHJA! Ja lahjastahan ei
voi kieltäytyä… muistutti Lily painokkaasti.
- Lähdetäänkö karkuun? ehdotti Mari katsoen Paavoon.
- Minnekäs me raajarikot…
- Teidän häät sitten kun olette terveet. Ja minä järjestän ne, kertasi
Lily vielä uudelleen.

Naisten lähdettyä, ja Marin varmistettua vielä ikkunasta, että Lily oli
varmasti jo tien päällä, heille sukeutui pitkä keskustelu tulevista
häistä. He koettivat keksiä, miten välttää ne tai päästä mahdollisimman
vähällä. Mutta tuntien Lilyn periksiantamattomuuden he alkoivat luovuttaa.

Ei kommentteja: